Fast fashion darabok vagy tartós ruhák?

A fast fashion kultúra elterjedése már szinte az egész bolygón megtörtént – hol kisebb, hol nagyobb mértékben. De milyen kérdéseket vet fel a felgyorsult divat és milyen hatással van ez az életünkre, a környezetünkre és a pénztárcánkra?

Mi is az a fast fasion?

A divat nem mindig volt ennyire romboló, mint manapság a fast fashion elterjedésével. Régen a ruhavásárlás ugyanis viszonylag ritka esemény volt, amelyet évente pár alkalommal ejtett meg mindenki, amikor változott a szezon vagy éppen a testünk. Aztán körülbelül 20 éve elkezdtek olcsóbbak lenni a ruhák, a trend-ciklusok felgyorsultak és a vásárlás egyfajta hobbivá lépett elő.

Dióhéjban a fast fashion divatos, ámde olcsó ruhákat takar, amelyek hasonlítanak a kifutón vagy a sztárok által viselt trendi darabokra. Ide tartoznak többek között olyan márkák, mint a Tally Weijl, a New Yorker vagy a Primark, de az oly népszerű Shein és Temu is a fast fashion-re épít.

Ez az üzleti modell általában számos etikai és környezeti kérdést vet fel, a munkaerő kizsákmányolásától kezdve, a környezetszennyezésen át, egészen a káros anyagokat tartalmazó termékekig. Valahol ugyanis mindenképp megfizetjük ennek az „olcsóságnak” az árát. Ha nem is pénzzel, de például az egészségünkkel.

Környezeti kérdések

Ismerős az érzés, amikor nem akarsz sokat költeni egy bizonyos termékre – például egy strandpapucsra -, ezért vásárolsz egy olcsó darabot, ami szinte már ingyen van? Majd pedig ez a bizonyos papucs a nyaralás kellős közepén mondja fel a szolgálatot és hagy cserben?

Nos, a fast fashion virágkorában ez igen gyakori eset lehet, legyen szó akár egy papucsról, akár más kiegészítőről vagy használati tárgyról. Ez pedig amellett, hogy kellemetlen pillanatokat okoz neked, rendkívül terhes a környezetre nézve. Egy termék legyártásához ugyanis rengeteg környezeti erőforrást használnak fel (vizet, energiát stb.), tulajdonképpen azért, hogy az sok esetben a szemétdombon heverjen majd két-három használatot követően. Nem véletlen hát, hogy a globális üvegházgáz kibocsátás 2-10%-áért a ruhaipar felel.

A kulcs: hosszú távon használható, minőségi termékek

A szigorúbb szabályozásokra hiába várunk, ha mi nem vagyunk nyitottak egyfajta szemléletmód-váltásra. Bár egy olcsóbb termék kecsegtető lehet, sokszor az igazság az, hogy nem is spórolunk vele. Csupán a spórolás illúzióját adja meg nekünk a termék. Hiszen ha folyton le kell cserélnünk, mert elromlik, elszakad, tönkremegy, akkor végeredményben a költségek tekintetében ugyanott leszünk, mégis termeltünk egy csomó szemetet, amely esetenként többszáz vagy többezer év alatt bomlik csak le.

A Daisy Dessous például roppant elkötelezett a jó minőségű, hosszú távon használható fehérneműk iránt. Termékeinket magyarországi üzemünkben, a törvényi előírásoknak megfelelően gyártjuk, nagy gondossággal. Az általunk árusított fehérneműk nem egy szezonra (vagy rosszabb esetben ennél rövidebb időre) vannak tervezve, hanem hosszú távú használatra. Ráadásul szinte minden fazont több éve gyártunk, így vannak olyan bevált típusok, amelyek több mint 10 éve megtalálhatóak nálunk.

Új szemléletmód, azonos kiadások

Ha szeretnénk körülbelül azonos szinten tartani a kiadásainkat a ruházkodást illetően, akkor az olcsó örömöket kínáló fast fashion helyett érdemes átállnunk egy másik stratégiára. Ha például a ruháink egy bizonyos részét turkálóban, egy bizonyos részét pedig drágább, de jobb minőségű termékeket kínáló gyártóktól vásároljuk (pl. a fehérneműt vagy a lábbeliket), akkor azonosak vagy akár alacsonyabbak is lehetnek a kiadásaink. Mindezt pedig anélkül, hogy magunkra, a környezetünkre vagy a társadalmunkra negatív hatást gyakorolnánk.

Sajnos hajlamosak vagyunk rövidtávban gondolkodni, ha egy ruhadarabról van szó, ami részben azzal is magyarázható, hogy egyfajta jutalmazási típus lett a vásárlás. Amivel egyébként önmagában nincsen probléma, ha képesek vagyunk ezt tudatosan kivitelezni.

 

Hogyan válasszuk ki a tökéletes méretű melltartót?

2. A mellkas körmérete

Ez a terület közvetlenül a mell alatt helyezkedik el, és ez az adat az, amely a melltartó esetén megadja a „számos” méretet (pl. 85/B esetén a 85 a centiméterben mért körméretet jelöli).

A mellkas körméretét a mell alatt kell mérni, vízszintesen – ez lesz ugyanis az a terület, ahol a melltartód alátámasztja majd a melleidet. Ehhez a mérőszalagot óvatosan vezesd át a kezek alatt, elöl pedig fogd össze szorosan (de ne mélyeszd bele túlzottan a bőrödbe). Ha megvan a centiméteres adat, akkor máris megvan a számos méreted is, illetve a további számításokhoz szükséges adat.

Hogyan válasszuk ki a tökéletes méretű melltartót?

1. A mellbőség mérete

A mellbőség mérete pontosan a mellcsúcsnál mérendő, a mellbimbó vonalán. A mérőszalagot ehhez érdemes viszonylag lazán tartani, és nem belemélyeszteni a melleinkbe, hiszen ezzel csalóka eredményt kaphatunk. Fontos még arra is figyelni, hogy a mérőszalag a hátunkon is a mellbimbóval azonos vonalban legyen, hiszen így biztosíthatjuk csak, hogy a valós körméretet kapjuk meg.

Új kollekciónk

Fürdőruha kollekció 2024

Új

DAISY DESSOUS Fehérnemű gyártó

Nincs a közeledben üzlet? Nem gond!

Vásárold meg a webshopunkból!